علی گرانمایهپور؛ فاطمه نعمتی
دوره 15، شماره 28 ، اسفند 1393، ، صفحه 35-76
چکیده
هدف اصلی تحقیق حاضر «بررسی نقش وبلاگها در شکلگیری آگاهیهای سیاسی- اجتماعی دانشجویان کارشناسی ارشد رشتة علوم ارتباطات اجتماعی» است. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازهگیری آن پرسشنامه بوده است. جامعة آماری این مطالعه را دانشجویان کارشناسی ارشد رشتة علوم ارتباطات اجتماعی ورودی سالهای 1390 و 1391 تشکیل میدهند که تعداد ...
بیشتر
هدف اصلی تحقیق حاضر «بررسی نقش وبلاگها در شکلگیری آگاهیهای سیاسی- اجتماعی دانشجویان کارشناسی ارشد رشتة علوم ارتباطات اجتماعی» است. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازهگیری آن پرسشنامه بوده است. جامعة آماری این مطالعه را دانشجویان کارشناسی ارشد رشتة علوم ارتباطات اجتماعی ورودی سالهای 1390 و 1391 تشکیل میدهند که تعداد آنها 140 نفر است. در این تحقیق بهدلیل کم بودن جامعة آماری، کل جامعة آماری بررسی شد و لذا روش نمونهگیری آن، تمامشماری است. براساس یافتههای این تحقیق، مشخص شد اکثریت پاسخگویان 3 تا 6 سال است که از اخبار و بلاگها استفاده میکنند و تاحدّی با وبلاگها و وبلاگهای معتبر آشنایی دارند. اغلب پاسخگویان با کاربرد وبلاگ آشنایی زیادی دارند. آنها برای کسب اطلاعات بیشتر و معتبرتر در مورد یک فرد مشهور به سایتها و شبکههای اجتماعی رجوع میکنند. افراد معتقدند که دسترسی آنها به اینترنت برای مطالعة وبلاگها زیاد است، اما آنها چندان زمان خود را به مطالعة وبلاگ اختصاص نمیدهند. از نظر آنها فیلترینگ وب در دسترسی آنها به وبلاگها نقش داشته است. بیشتر افراد تاحدّی به مطالب وبلاگها اعتماد دارند و تاحدّی اخباری را که از وبلاگها کسب کردهاند برای ارائه به دیگران معتبر میدانند؛ لذا چندان مطالب وبلاگها را ملاک تصمیمگیریهای خود قرار نمیدهند و از نظرشان وبلاگها منابع چندان مناسبی برای دست یافتن به جزئیات رویدادها و اخبار نیستند.